
Spotkanie Prorektora ze związkami zawodowymi I 2025
2025-02-12
Ustalenia i tematy na spotkaniu ze związkami 29 stycznia 2025 roku
W spotkaniu uczestniczyli prorektor dr hab. Radosław Sojak, prof. UMK, mgr Paweł Balcerowicz (IP), mgr Anna Bielawiec-Osińska (IP), prof. dr hab. Stanisław Biniak (NSZZS), mgr inż. Lidia Król-Durmowicz (ZZPCM), dr hab. Marta Lenartowska, prof. UMK (ZNP), mgr Igor Makacewicz (ZZPCM), mgr Joanna Szwarc-Kozłowska (NSZZS), prof. dr hab. Michał Wojciechowski (NSZZS), dr hab. Joanna Wyszkowska, prof. UMK (ZNP), mgr Teresa Ziemba-Graczyk (ZNP), Ewa Walusiak-Bednarek (protokolantka).
- Prorektor poinformował, że godzina spotkań pozostanie bez zmian.
- Prorektor poinformował, że prace nad regulaminem wynagrodzeń zostaną podjęte po ogłoszeniu przez MNiSW wysokości podwyżek.
- Prorektor poinformował, że korekta jednego z zestawień wynagrodzeń opracowanych dla związków potrwa jeszcze kilka dni.
- Prorektor szczegółowo opisał plany remontowe Biblioteki i Rektoratu. W odpowiedzi na pismo związków dotyczące lokalizacji biura po remoncie prorektor poinformował, że nie zostały w tej sprawie podjęte decyzje. Anna Bielawiec-Osińska zapytała, czy w planach remontowych Rektoratu uwzględnia się utworzenie pokoi socjalnych na każdym piętrze. Prorektor odpowiedział, że bierze się to pod uwagę, w tej chwili jednak nie ustalono szczegółów. Marta Lenartowska zauważyła, że w Bibliotece zaplanowane są wystawy. Prorektor powiedział, że wszystkie wydarzenia zaplanowane po 1 maja 2025 roku muszą zostać relokowane.
- Prorektor w odniesieniu do dokumentu przesłanego związkom opisał zasady i harmonogram wprowadzenia elastycznego czasu pracy wraz z systemem rejestracji czasu pracy. Lidia Król-Durmowicz powiedziała, że rejestracja czasu pracy administracji wraz z konsekwencjami finansowymi i nieobjęcie takim obowiązkiem pracowników Biblioteki, obsługi i inżynieryjno-technicznych stanowi przejaw nierównego tratowania. Prorektor poprosił o sformułowanie zastrzeżenia na piśmie i zapewnił, że skonsultuje je z radcami prawnymi. Lidia Król-Durmowicz zapytała o koszty wprowadzenia systemu i jego dostosowania do potrzeb uczelni. Prorektor odpowiedział, że koszty czytników to około 540 tysięcy zł (pochodzących ze środków zewnętrznych). Koszty dostosowania ich do potrzeb uczelni będą większe. Prorektor poprosił przedstawicieli związków o zapoznanie się z dokumentem i przesłanie opinii na jego temat do końca lutego 2025 r.
- Stanisław Biniak zapytał o koszty zmian organizacyjnych w administracji. Prorektor odpowiedział, że nie zostały one jeszcze określone.
- Anna Bielawiec-Osińska w nawiązaniu do postulatu IP wyrażonego na piśmie w 2024 roku zapytała, dlaczego pracowniczki chcące używać feminatywu w odniesieniu do nazwy swojego stanowiska muszą występować o zgodę na to z wnioskiem. Prorektor zadeklarował, że zapyta kierownika Działu Informatyzacji Administracji mgr. Tomasza Piontka, czy jest możliwość dodania do formularza wniosku w XPRIMER-ze o wydanie pieczątki czy wizytówki check boxu dotyczącego wyboru feminatywu.
- W odpowiedzi na pytanie zadane przez Lidię Król-Durmowicz dotyczące nagród dla nienauczycieli prorektor powiedział, że Dział Spraw Personalnych opracowuje zmiany w regulaminie wynagrodzeń dotyczące właśnie nagród. W przyszłym tygodniu propozycja zmian ma być gotowa. Stanisław Biniak powiedział, że w regulaminie powinien być zapis dotyczący konieczności konsultowania przez kanclerza/dziekana/kierownika jednostki listy osób zgłoszonych do nagród ze związkami zawodowymi. Prorektor zgodził się z tym.
- Joanna Szwarc-Kozłowska poprosiła o uzupełnienie algorytmu uprawnień do dziesięcioprocentowej zniżki z usług Matopatu o pracowników Biblioteki. Prorektor poprosił o maila w sprawie na swoją skrzynkę i skrzynkę kanclerz Karoliny Sokalskiej.
- W kontekście zmian organizacyjnych w administracji centralnej i likwidacji samodzielnych stanowisk kierowniczych połączonych z degradacją pracowników ze stanowiska głównego specjalisty na starszego specjalistę dyskutowano o tym, czy stanowisko głównego specjalisty powinno (do czego dążą władze rektorskie) być powiązane z funkcją kierowniczą. W konkluzji ustalono, że władze raz jeszcze wezmą kwestię pod rozwagę.
- Anna Bielawiec-Osińska powiedziała, że zajęcie się regulaminem wynagrodzeń dopiero wówczas, gdy będą znane decyzje Ministerstwa w sprawie podwyżek doprowadzi po raz kolejny do pracy pod presją czasu. Prorektor zadeklarował chęć negocjacji wcześniej; nad punktami niedotyczącymi tabel z widełkami wynagrodzeń. Marta Lenartowska zadeklarowała z kolei przesłanie prorektorowi dokumentu z 2024, w którym ZNP przedstawił rozwiązania zawarte w regulaminie, które powinny zostać przedyskutowane.